بازاریابی ویروسی یا تبلیغات ویروسی یا وایرال مارکتینگ یک نوع استراتژی تجاری است که امروزه با توسعه شبکههای اجتماعی موجود جهت تبلیغ محصولات استفاده میشود. وایرال مارکتینگ دقیقاً به همان روش ویروس از یک فرد به فرد دیگر منتقل شده و گسترش مییابد. همچنین میتواند به صورت لفظی و کلامی توسط افراد در شبکههای اجتماعی تبلیغ شده و منتقل شود و یا حتی به صورت متنی در این شبکهها دست به دست بچرخد و مورد بازدید عموم قرار بگیرد؛ بنابراین میتوان گفت که با توسعه شبکههای اینترنتی و تلفن همراه وایرال مارکتینگ نیز گسترش مییابد و تقویت میشود.
بیشتر تبلیغات ویروسی مشهوری که به صورت آنلاین پخش شده و گسترش مییابند معمولاً در ابتدا توسط یک شرکت حمایت کننده تدوین و ساخته و پرداخته میشوند و سپس توسط ابزار تبلیغاتی دیگر همچون شبکههای اجتماعی و افراد گسترش مییابند.
قالبهای متعدد بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ
افراد پس از دریافت متن تبلیغ و یا آدرس الکترونیکی آن از شرکت حامی؛ آدرس را در قالب پیوندهایی در وبسایت خود و یا پست الکترونیکی و وبلاگ شخصی خود کپی میکنند و به اشتراک میگذارند. اغلب تبلیغات صورت گرفته در این زمینه به صورت کلیپهای ویدیویی آموزشی کوتاه، بازیهای فلش تعاملی، کتابهای الکترونیکی، نرمافزارهای advergame و تجاری، تصاویر و پیامهای متنی و پیامهای ایمیلی در صفحات وب هستند.
تاریخچه ایجاد وایرال مارکتینگ
ظهور بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ به عنوان یک رویکرد تبلیغی با این ایده به اوج خود رسید که ایدهها مانند ویروسها به یکباره و به سرعت گسترش مییابند. این ایده در سال ۱۹۹۰ اتفاق افتاد و اصطلاح استراتژیک ویروس نیز برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ شکل گرفت و به محبوبیت رسید. محتوای ویروسی معمولاً یک استراتژی ویروسی خوب در پشت طراحی خود دارد اما اصطلاح ویروسی به خودی خود به دلیل شانس خلاقیت و آماده سازی صحیح فرمت و محتوای تبلیغاتی آن است. از نظر تئوری کمپین بازاریابی ویروسی و یا وایرال مارکتینگ ساز و کار بسیار سادهای دارد. شما یک ویدئوی کوتاه از محصولات خود تهیه میکنید و در صفحه شخصیتان یا صفحه اصلی شرکت قرار میدهید و سپس خواهید دید که کاربران چگونه شروع به اشتراک گذاری دیوانهوار ویدئو از پیج شرکت میکنند.
در مورد استراتژی به کار برده شده در فیلمهای تجاری دو نوع استراتژی وجود دارد: استراتژی آشکار و پنهان که در حالت اول کاربر از همان ابتدا و از اولین لحظۀ فیلم میداند که در حال مشاهده تبلیغات و محتوای تبلیغاتی یک برند است در حالی که در حالت دوم تبلیغات در متن پیام ویدئویی نهفته است و قرار است که بعداً فاش شود. اگر در وایرال مارکتینگ از تکنیک بازاریابی پنهان استفاده میکنید باید به خاطر داشته باشید که کاربر احساس فریب نکند زیرا ممکن است برعکس خواستۀ شما کاربر ترغیبی به خریدن محصول نکند. مهم نیست استراتژی شما به عنوان یک استفاده کننده از وایرال مارکتینگ چه چیز است اما به خاطر داشته باشید که به یک اسپم” تبدیل نشوید و به جای تکرار چندباره پیام بهترین استراتژی همان یافتن مکان و زمان مناسب به ساز و کار اصلی وایرال مارکتینگ یا بازاریابی ویروسی است.
مزایای بازاریابی ویروسی
اگر از تکنیکهای بازاریابی آنلاین ویروسی استفاده نمیکنید و یا اصلاً با آنها آشنا نیستید، ممکن است با از دست دادن میلیونها بازدید کننده بالقوه به وب سایت یا وبلاگ خود، تجارت خود را در معرض خطر قرار دهید. در ادامه برخی مزایای وایرال مارکتینگ را بیان میکنیم:
کمهزینه است: آنچه که این بازاریابی را متمایز میکند این است که کاربران بخش عمدهای از این تبلیغ را به سرانجام میرساند و هزینه تبلیغ برند یا محصول تا حدود زیادی توسط فروشنده کاهش مییابد. بازاریابی ویروسی در واقع بهترین راه برای پایین آوردن هزینههای تبلیغاتی شما است زیرا راه اندازی آن گران نیست، اما در دریافت پیام شما در بین خریداران احتمالی بسیار مناسب و سریع عمل میکند.
پتانسیل دستیابی زیادی دارد: از آنجا که امروزه شبکههای اجتماعی به شدت گسترش یافتهاند بنابراین با برگزاری یک فیلم تبلیغاتی در فضای مجازی و توسط اپلیکیشنهای موجود امکان دستیابی بینالمللی و عمدهای را به همگان میدهد و اشتراک آن توسط افراد نیز پتانسیل دستیابی و خرید را تا حد زیادی افزایش میدهد.
تهاجمی نیست: در تبلیغات محصول یا برند از شرکت؛ کاربران شبکههای اجتماعی خودمختار بوده و با اختیار خود رسانه تبلیغی را به اشتراک میگذارد و به بازاریابی وایرال مارکتینگ و فروش محصول کمک میکنند.
مستقیم به ساخت برند کمک میکند: ظرفیت خلاقیت ایجاد شده در مسیر اشتراک گذاری توسط کاربران و محتوای ایجاد شده توسط آنها میتواند آن چیزی که در بین عموم رایج میشود را تبدیل به یک برند تجاری خاص کند.
رشد سریع دارد: موفقیت در تجارت به ندرت به سرعت اتفاق میافتد اما بازاریابی ویروسی یکی از معدود تاکتیکهایی است که پتانسیل ایجاد رشد انفجاری را در مدت زمان بسیار کمی دارد و به محض برخورد مردم، خیلی سریع در همه جا پخش میشود و بر فروش و سود کسب و کار شما تأثیر میگذارد. این بدیهی است که جذابترین مزیت برای صاحبان مشاغل باشد، اما انجام آن نیز بسیار دشوار است. خوشبختانه، برای موفقیت در بازاریابی ویروسی به موفقیت یک شبه نیازی ندارید. حتی اگر با یک هزینه نسبتاً کم، رشد مداوم داشته باشید، در حال حاضر از بسیاری از تاکتیکها جلوتر هستید.
دید بهتری میدهد: بازاریابی ویروسی به ایجاد دید بهتر برای تجارت شما کمک میکند. اگر یک کمپین بازاریابی با محتوای خوب ایجاد کردهاید که علاقه (احساسات) مخاطبان مورد نظرتان را برانگیزد، افزایش دید منجر به افزایش رشد برند شما خواهد شد.
اعتبار بیشتری میبخشد: همانطور که این روش بر اساس توصیههای شخصی کار میکند، زمانی که توسط افراد زیادی شناخته شوید، اعتبارتان در بین مخاطبین افزایش خواهد یافت. بازاریابی ویروسی یکی از مهمترین راهکارها برای جذب مشتری و افزایش آگاهی از برند شما است. هرچه افراد در کل شبکه بیشتر و بیشتردر مورد برند شما صحبت کنند، اعتبار شما در بین مخاطبان بیشتر میشود. صدای بلند و قابل توجهی که ایجاد میشود مطمئنا به تقویت محصول یا خدمات شما کمک میکند.
آکادمی دیجیتال مارکتینگ سئو امید عسکری خدمات تخصصی سئو و بهینه سازی سایت و دیجیتال مارکتینگ را از طرف یک دانشمند ایرانی ارائه میدهد. این آکادمی توانسته با موفقیت در بحث فروش و بازاریابی اینترنتی دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارد و آموزشهای لازم را ارائه دهد.
منبع: what is viral marketing
درباره این سایت